Sáttiidvuopmi

ealás ja áhtanussi sámi servodagas bartaparadiisii

av (forfatter) og Randulf H. Olsen (forfatter).

Skániid girjie 2011 Innbundet

Boken tar for seg området Sáttiidvuopmis historie. Det ble først brukt av flyttsamer mens reinen beitet på fjellene rundt om. På 1800-tallet begynte samefamilier å bosette seg her, og bygdene Sandmark, Øyvann og Blåfjell ble til. På midten av 1900-tallet var innbyggertallet ca, 200, og i dag er det under 10 fast bosatte. Boken forteller om denne prosessen, om menneskene som har bodd der og om områdets utvikling.

Flyttsamer brukte først området til visse tider av året mens reinen beitet på fjellene rundt om. En rekke tufter og stedsnavn er minner fra denne tiden. Omkring 1800 begynte enkelte samefamilier å bosette seg fast og drive litt jordbruk. Slik fikk man bygdene Sandmark, Øyvann og Blåfjell, samiske bygder i Skånland. I midten av 1900-tallet var innbyggertallet ca. 200. I dag er det under 10 fast bosatte. Boka beskriver denne prosessen.

Forlag Skániid girjie

ISBN13 9788291973470