Sandneshistorien

-til stor by

av (forfatter), Birger Lindanger (forfatter), Gunnar Nerheim (forfatter), Olav Tysdal (forfatter) og Helge Hansen (illustratør).

Fagbokforlaget 2010 Innbundet

Denne boken handler om perioden fra 1965 og frem til i dag, en periode som bærer preg av sammenvoksingen med Stavanger. Boken tar for seg levekår, boligforhold, organisasjonsliv, politikk og utvikling innen handel, industri og næringsliv. Med litteraturliste og register.

I 2010 er det 150 år siden Sandnes fikk status som ladested. Sandneshistorien beskriver hvordan byen utviklet seg fra en husklynge innerst i Gandsfjorden til å bli en av Norges største byer.
Forfatterne beskriver levekår, boligforhold, organisasjonsliv og politikk. Ikke minst er utviklingen i byens handel, industri og næringsliv sentralt i verket.
Det andre bindet handler om perioden fra 1965 til i dag, en periode som bærer preg av sammenvoksingen med Stavanger.
Lars Gaute Jøssang er førsteamanuensis ved Lærerhøgskolen ved Norsk lærerakademi (NLA) i Bergen. Han er fra Jørpeland, og har tidligere skrevet bøker om verfts- og oljeindustri, handel og misjonssambandet i Rogaland. Jøssang skriver om utviklingen av industri og næringsliv.
Birger Lindanger er førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger. Han bor på Hinna, og har tidligere arbeidet mest med fyr- og bondehistorie. Han har skrevet en rekke bygdebøker. Lindanger skriver om byvekst og byutvikling i Sandnes.
Gunnar Nerheim er professor ved Universitetet i Stavanger. Han er fra Randaberg, og har tidligere skrevet mest om verfts- og oljeindustri, og energihistorie. Han har ansvar for alle eksternt finansierte historieprosjekter ved Universitetet i Stavanger. Nerheim skriver om de siste tyve årene. Han har også ledet bokkomiteen for Sandneshistorien.
Olav Tysdal er førstelektor ved Universitetet i Stavanger. Han har bodd i Sandnes mesteparten av sitt voksne liv, og har tidligere arbeidet mest med befolknings- og flyttehistorie med særlig vekt på utvandringen til Amerika. Tysdal skriver om befolkningshistorien, politikk og prosessen som ledet til kommunesammenslåingen.
Helge Hansen er fotograf. Han er opprinnelig fra Haugesund, og har vin, film og industrifoto som spesialfelt. Hansen har fotografert Sandnes på ny for dette bokverket.

Forlag Fagbokforlaget

Serie Sandneshistorien. Bd. 1-2 (2)

Omtalt tid 1945-1999 2000-2009

Omtalt sted Rogaland