Sandnes i krig

av (redaktør), Eivind Motland (redaktør) og Nina Kalvatn Opsahl (redaktør).

Commentum 2005 Innbundet

Gjennom brev, dagboknotater og øyenvitneskildringer får vi et innblikk i forholdene i Sandnes under 2. verdenskrig. Boken tar for seg hverdagslivet til innbyggerne i Sandnes under krigen, de mange problemene som tårnet seg opp og hvordan man løste disse. Den omhandler også sporene nazistene satte i lokalsamfunnet, og de menneskelige tragediene som fulgte i kjølvannet av okkupasjonen. Har litteraturliste.

Gjennom brev, dagboknotater og øyenvitneskildringer presenteres forholdene i Sandnes under 2. verdenskrig.

Sandnesgaukene våknet opp til synet av tyske fallskjermsoldater på morgenkvisten den 9. april 1940. Noen hadde hørt meldinger på radio, man alvoret gikk først opp for folk flest da sirenene for luftangrep hjallet like etter arbeidsdagens start.

Dette var opptakten til det fem år lange marerittet som skildres i "Sandnes i krig". Boken er ikke noen fullstendig dokumentasjon av krigshandlingene i Sandnes fra 1940 til 1945. Her skrives like mye om hvordan krigen påvirket hverdagslige forhold.

"Sandnes i krig" inneholder både små og store historier fra krigens dager, men også bildematerialet har en sentral plass i boken. Her presenteres en mengde fotografier som aldri har stått på trykk før.

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2005