Samtaler

samtaler i fire bøker om jærtegn og underlige hendelser i Italia på 400- og 500-tallet

av (forfatter), Filip (oversetter), Fondet for Thorleif Dahls kulturbibliotek (utgiver) og Det Norske akademi for sprog og litteratur (utgiver).

Aschehoug 2014 Innbundet

Pave Gregor (540-604) levde i en urolig tid, i overgangen mellom antikken og middelalderen. Han var av romersk senatorætt og en ruvende figur i kirkens historie. I "Samtaler" forteller han om hellige menn i Italia på 400- og 500-tallet. Teksten er formet som en dialog mellom Gregor selv og hans nære medarbeider, Petter. Anekdoter fra dagliglivet utlegges teologisk og belyser Guds plan for skaperverket. Folkevandringstidens kaotiske verden gir tegn om at verdens undergang nærmer seg. Hunere, vandaler, gotere og langobarder herjer i Italia, og befolkningen lider i Roma så vel som på landsbygden. I verkets fire bøker møter vi et bredt spekter av kristne lederfigurer fra århundrene opp til pave Gregors egen tid. Disse fortellingene gir et fargerikt bilde av kristendommens tidlige historie og folkelige forestillinger. Gregors "Samtaler" gir et unikt innblikk i dagliglivet i Italia i senantikken og er spennende lesning fra en viktig overgangsfase i Europas historie.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203356360