Samtaler om lykken

menneskets evige søken etter mening

Koloritt 2008 Heftet

Boken inneholder ti samtaler mellom forfatteren og en nær venn gjennom mer enn et år. De er begge direkte eller indirekte rammet av sykdom, og tar utgangspunkt i egne livserfaringer når de prøver å avdekke hva som rommes i begrepet lykke, og å utforske mulighetene for lykke selv når ulykken rammer. Boken er skrevet for alle som ønsker inspirasjon til å realisere lykken i sitt eget liv. Har personregister.

Jakten på lykken er den menneskelige aktivitet som gjennom historien har krevd den største innsats og de bitreste ofre. Lykke er den ingrediens i menneskenes liv som gjør det mulig å utholde ulykken. Derfor søker vi lykken med alle midler og alle sider av vår natur, med tro, fornuft, emosjoner og sanser. Emosjoner er viktige for sinnets lykke, sanselighet for kroppens. Politikk, seksualitet og kunst har alltid vært viktige byggeklosser i menneskenes lykkeprosjekt, der en sentral konflikt dreier seg om hvilken vekt som bør legges på individuelle valg i forhold til kollektiv handling. I "Samtaler om lykken" følger vi en diskusjon mellom to venner. Med utgangspunkt i egne erfaringer og kunnskaper om menneskenes streben etter lykke, drøfter de spørsmålet om lykken som mulighet i vår tid. Ulykken kaster en skygge over samtalene, og gir dem alvor og aktualitet. Den enes sønn er rammet av ødeleggende epilepsi, den andre har en diagnose for uhelbredelig kreft. Boken er skrevet for alle som ønsker inspirasjon til å realisere lykken i sitt eget liv.

Forlag Koloritt

Utgivelsesår 2008