Samtaler med Carl Nesjar

betongdekorasjonene i Regjeringsbygningene i Oslo = the concrete decorations in the Government buildings, Oslo

av (forfatter) og Sigurd Reppesgård (oversetter).

Icefount Publ. 2012 Innbundet

Boka forteller historien om betongdekorasjonene i Regjeringsbygningene, utført av norske kunstnere som Inger Sitter, Carl Nesjar, Kai Fjell, Tore Haaland, Odd Tandberg og Pablo Picasso. Den er basert på samtaler med Carl Nesjar, og inneholder 54 fotografier. Har litteraturliste.

Få nordmenn er klar over at veggene inne i H-Blokken og Y-Blokken i regjeringskvartalet i Oslo er dekorert av velkjente norske kunstnere som Inger Sitter, Carl Nesjar, Kai Fjell, Tore Haaland og Odd Tandberg. Enda færre har sett kunstverkene. Og bare et lite antall vet at bygningene også huser fem monumentale veggdekorasjoner som er skapt av ingen ringere enn Pablo Picasso. De tragiske hendingene 22. juli 2011 har rettet offentlighetens oppmerksomhet mot bygningene og den kunstneriske og kulturelle rikdom som befinner seg på veggene inne og ute. Tidspunktet for informasjon kan ikke være mer passende. Det er både rett og riktig å fortelle historien om betongdekorasjonene i Regjeringsbygningene, og om hvordan det gikk til at Carl Nesjar fikk sandblåse Pablo Picassos utsmykking på veggene. Dette er historien bak kunsten, slik Carl Nesjar forteller den. Vår rundtur tar oss fra 1. til 14. etasje, og vi skal innom både H-Blokken og Y-Blokken. Boken og de 54 fotografiene som Nesjar og Leif Anker har tatt i svart/hvitt og farger, skal lede oss inn i Regjeringsbygningenes magiske, hemmelige verden.

Parallell tittel Conversations with Carl Nesjar

Forlag Icefount Publ.