Samspill og læring i familiebarnehagen

barnehagepedagogikk i et relasjonelt perspektiv

av (forfatter) og Elisabeth Ianke Mørkeseth (forfatter).

Fagbokforlaget 2001 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka tar for seg utviklinga av det offentlige tilsynet av småbarn fram til i dag og gir ei innføring i familiebarnehagens driftsform og rammebetingelser. Den presenterer læringssituasjoner, veiledningsutfordringer og voksenroller i familiebarnehagen og beskriver familiebarnehagens indre liv. Boka henvender seg både til førskolelærerstudenter og fagfolk i barnehager.

Omtale fra forlaget

Boka henvender seg både til førskolelærerstudenter og fagfolk i barnehager. Forfatterne har arbeidet med å forstå samspillsfenomen og læringskultur i barnehager i en årrekke og tar med leseren inn i familiebarnehagens dagligliv. På veien tar forfatterne opp emner som småbarnspedagogikk, foreldresamarbeid og veiledning. Det er forhold som er av avgjørende betydning for at barn skal få gode nok barnehagetilbud.
Gjennom undersøkelsene som forfatterne har gjort, har de ønsket å bidra med faktakunnskap om familiebarnehagen: Vi ville mytene og antakelsene til livs. Vi ville vite. Vi ønsket å presentere familiebarnehagen slik den fungerer per i dag, med sine sterke og svake sider.
Bokas første del handler om utviklingen av det offentlige tilsynet av småbarn fram til i dag og gir en grundig innføring i familiebarnehagens driftsform og rammebetingelser. I del to og tre presenteres læringssituasjoner, veiledningsutfordringer og voksenroller i familiebarnehagen. Gode og utviklingsfremmende relasjoner mellom assistent og barn og mellom veileder og assistent blir framhevet som fundamentalt viktige for kvalitet i barnehagen. Den siste delen beskriver familiebarnehagens indre liv. Her møter vi barna, assistentene, veilederne og foreldrene gjennom en rekke interessante konkrete eksempler som kan inspirere til diskusjon i personalgrupper i alle barnehager, og som kan utfordre studentens forståelse av pedagogisk arbeid i småbarnsgrupper.
Gerd Abrahamsen er høgskolelektor i pedagogikk. Hun har skrevet Det nødvendige samspillet (1997), som er oversatt til svensk og dansk, og er medforfatter av Styrket tro på egne krefter (1991). Hun har publisert artikler om små barns emosjonelle utvikling og om samspillsobservasjon som metode for læring.
Elisabeth Ianke Mørkeseth er høgskolelektor i pedagogikk og dekan. Hun er medforfatter av Kommunikasjon som møte mellom kulturer (1992) og Metodisk feltarbeid (1997). Hun har blant annet skrevet artikler om assistentrollen og kjønnsroller i barnehagen og om det kulturelle møtet mellom skole og barnehage.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2001

Format Heftet

ISBN13 9788276747256

EAN 9788276747256

Språk Bokmål

Sider 263

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

1 bokelsker følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket