Sammen så det hjelper

metoder i samtaler med barn, ungdom og familier

av (forfatter) og Rolf Rohde (forfatter).

Fagbokforlaget 2009 Heftet

Dette er en metodebok innen helse- og sosialfagene. Den henvender seg til fagfolk som i sitt daglige arbeid møter barn, ungdom og foreldre. Forfatterne skriver om relasjoners betydning for mental helse og trivsel og legger vekt på mestrings- og ressursdimensjonen. De legger til grunn en stor faglig spennvidde med særlig vekt på psykisk helsearbeid. Boken gir leseren håndgripelige forslag til samtaleteknikk, enkle hjelpemidler og forklaringer på hvordan man kan gå fram. I tillegg har boken et foreldreperspektiv som viser hvordan foreldre med psykiske lidelser kan få hjelp. Med litteraturliste.

Sammen så det hjelper er en metodebok innen helse- og sosialfagene. Den henvender seg til fagfolk som i sitt daglige arbeid møter barn, ungdom og foreldre. Boka retter seg mot de som arbeider med familier der noen sliter, men den kan også være relevant for andre, som for eksempel pedagogisk personell.
Forfatterne skriver engasjert om relasjoners betydning for mental helse og trivsel og legger vekt på mestrings- og ressursdimensjonen. De legger til grunn en stor faglig spennvidde med særlig vekt på psykisk helsearbeid. De gir leseren konkrete ideer og praktiske anvisninger til arbeid i barne- og familiesamtaler. Det har vært en målsetting for dem å bygge bro mellom brukernes og deres egne erfaringer, og å formidle disse på en spennende måte til nytte for mange.
Hvert kapittel i boka inneholder historien til et eller flere barn og beskriver de metodene som har vært hensiktsmessige å bruke for å kunne hjelpe og støtte det enkelte barnet i en vanskelig og uoversiktlig situasjon. Boka gir leseren håndgripelige forslag til samtaleteknikk, enkle hjelpemidler og forklaringer på hvordan man kan gå fram. I tillegg har boka et foreldreperspektivet. Den viser hvordan foreldre med psykiske lidelser kan få hjelp, for eksempel gjennom samtalegrupper eller Marte Meo-metoden, til å se at de til tross for sykdommen mestrer å støtte barnet og gi det barnet trenger.
Boka er skrevet av to erfarne barnevernspedagoger og familieterapeuter. De har undervist og holdt utallige kurs i å snakke med barn og familier som av ulike grunner strever i sine liv. Endelig har de samlet en del av sine erfaringer i bokform, og de deler sin kunnskap med alle som er opptatt av og arbeider med barn, ungdom og deres familier.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2009