Samleren

et portrett av Jan Tolfsby

av (forfatter) og Jørn Bøhmer Olsen (illustratør).

Ask 2009 Innbundet

I denne boken presenteres en særegen og bemerkelsesverdig mann som også har satt nasjonale spor etter seg. Jan Tolfsby er nestoren i veteranbil-kretser og regnes som den her i landet som fant og reddet flest gamle biler og sørget for at de ble tatt vare på for fremtiden. Han er utdannet flyingeniør, men jobbet både som maskinarbeider og bilsakkyndig. Forfatteren har fulgt ham gjennom de siste ti årene og laget denne boken som viser Tolfsbys omfattende virksomhet og engasjement.

Jørn Bøhmer Olsen er en av landets fremste fotografer. I denne boken presenterer han et portrett av en særegen og bemerkelsesverdig mann som også har satt nasjonale spor etter seg. Jan Tolfsby er nestoren i veteranbil-kretser og regnes som den her i landet som fant og reddet flest gamle biler og sørget for at de ble tatt vare på for fremtiden. Han er utdannet flyingeniør, men jobbet både som maskinarbeider og bilsakkyndig. I 23 år var han ansatt ved Norsk Teknisk Museum. Tolfsby er nå 84 år. Bøhmer Olsen har fulgt ham gjennom de siste 10 årene og laget en bok som viser Tolfsbys omfattende virksomhet og engasjement. Boken er gjennomillustrert med 160 fotografier, som hver for seg forteller en spennende historie. Samlet gir de et interessant tidsbilde. Teksten forsterker opplevelsen og gir leseren innblikk i et frodig menneskes liv. Den som har sans for sterke og levende inntrykk kan glede seg.

Forlag Ask

Utgivelsesår 2009