Samlede skrifter I

av (forfatter) og Arne Hannevik (redaktør).

Gyldendal 2016 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Sigbjørn Obstfelder (1866-1900) regnes som den fremste representanten for modernistisk lyrikk i Norge og har påvirket lyrikere gjennom flere generasjoner.

NB! Boken trykkes på bestilling print on demand). Leveringstid 2-3 uker.

Samlede skrifter I-III oppsummerer et kort, men intenst dikterliv på en fremragende måte. Verket ble gitt ut i forbindelse med 100-årsmarkeringen for hans død, 29. juli 1900. Bøkene favner all hans poesi og prosa, men også andre tekster: brev, artikler, litteraturanmeldelser, ungdomsbedrifter og andre litterære godbiter. I likhet med Hamsun foregrep Obstfelder modernismen, og han har kanskje bedre enn noen annen norsk forfatter satt ord på menneskets fremmedfølelse. Obstfelder er samtidig ungdommens og friskhetens forfatter, og han er i dag aktuell som aldri før.

Denne utgaven bygger på Solveig Tunlovs utgave av Samlede skrifter i tre bind fra 1950. Første bind inneholder de verkene Obstfelder utga i sin levetid.

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788205495746