Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Dette er tredje bind om Samisk skolehistorie. Boken ser på utviklingen av samiske barnehager, fra Nesseby i nordøst til Oslo i sør, som har nordsamisk, lulesamisk, sørsamisk eller norsk som hovedspråk. Deretter tar den for seg fem bygder eller kommuner; Máze, Lebesby, Kvalsund, Hasvik og Lavangen, og følger dem gjennom de forskjellige fasene: misjon, fornorsking, og samisk som undervisningsspråk eller andrespråk i skolen. Til slutt i boken finner du generelle artikler om samisk språk i skolen. Med register.
Omtale fra forlaget
Dette er tredje bind i serien Samisk skolehistorie. Bøkene skal bringe glimt fra skolehverdagen i Sápmi, slik elever, lærere, internatansatte og foreldre har opplevd den. Her kommer også dokumenter og artikler både om konsekvensene av statens skolepolitikk og om kampen for å utvikle en skole bygd på samisk språk og kultur. I dette bindet ser vi først på utviklinga av samiske barnehager, fra Nesseby i nordøst til Oslo i sør, som har nordsamisk, lulesamisk, sørsamisk eller norsk som hovedspråk. Deretter har vi spesielt tatt for oss fem bygder eller kommuner: Máze, Lebesby, Kvalsund, Hasvik og Lavangen. Vi følger skoleutviklinga i hver av disse kommunene gjennom de forskjellige fasene: misjon, fornorsking og til sist samisk som undervisningsspråk eller andrespråk i skolen. Til sist har vi noen mer generelle artikler om samisk språk i skolen.
Parallell tittel Sámij skåvllåhiståvrrå 3 : ártihkkala ja mujto skåvllåiellemis Sámen Saemien skuvle-vaajese 3 : tjaalegh jih mojhtsh skuvlen-jieliemistie Sapmesne
Forlag Davvi girji
Utgivelsesår 2009
Format Heftet
ISBN13 9788273747303
EAN 9788273747303
Språk Bokmål Flerspråklig Nordsamisk Lulesamisk Sørsamisk
Sider 457
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket