Samfunnsfag

vidaregåande skole

av (forfatter), Johs Totland (forfatter) og Børre Holth (illustratør).

Gyldendal undervisning 2006 Heftet

Læreboka består av fem deler som er identiske med læreplanens fem hovedområder. Boka er disponert på en måte som gjør at undervisningen kan følge årvisse samfunnsbegivenheter. Med oppgaver og læreplanen for samfunnsfag.

En plattform for læring Ikke noe annet fag er så sammensatt som Samfunnsfag. Det spenner over emner som politikk, verdensøkonomi, samliv, kultur, religion, sosialisering, bedriftsetablering. Derfor er muligens læreboka et enda viktigere verktøy i Samfunnsfag enn i andre fag. Den nye læreplanen stiller både lærere og forlag overfor mange nye utfordringer, blant annet ved å innføre økonomi som en sentral del av faget. Vi har styrket forfattersiden ved å alliere oss med Johs Totland, som har bred erfaring fra faget Økonomi- og informasjonsbehandling. Det nye læreverket Samfunnsfag gjennomsyres av at forfatterne har hatt én overordnet målsetting: Læring skal skje. Dette har satt følgende spor: * God struktur: Basisstoff før utfordringer * Tilgjengelig språk: Elevene skal forstå det de leser * Motiverende innledninger: Tar utgangspunkt i noe kjent * Aktualiserende illustrasjoner: Bilder er også lærestoff * Et velassortert nettsted: Ekstrastoff, aktualitetsstoff, aktiviteter og utfordringer som oppdateres hyppig.Notakers aktualitetssider . En veteran i utviklingNotakers aktualitetssider har eksistert helt siden 1995 - til fri bruk i skolen. Nettstedet er kjent for hyppig oppdatering. Til reformen opptrer nettstedet i ny design. Av forbedringer kan nevnes: * Tydeligere forbindelse mellom lærebok og nettsted * Mer fordypningsstoff og flere nettoppgaver * Nyttig verktøy til økonomidelen

Forlag Gyldendal undervisning

Utgivelsesår 2006