Samfunnsfag 8 fra Cappelen Damm

Grunnbok

av (forfatter), Erik Dehle (forfatter), Svein Hammer (forfatter), Robert G. Hansen (forfatter), Sølve Kuraas Karlsen (forfatter), Vilde Kaasen Krogsrud (forfatter), Abderrahim Mokhtari (forfatter), Marie Samuelsen (forfatter), Bår Stenvik (forfatter) og Torill Gaarder (illustratør).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Til 8.trinnsboka har vi håndplukket åtte forfattere til å skrive hvert sitt kapittel: Kildekritikk, Identitet, Samfunn, Mangfold, Demokrati, Økonomi, Bærekraft og Den digitale verden. Tekstene er skrevet med innlevelse og temperatur, innsikt og engasjement - av skribenter som enten er spesialister på temaet sitt eller dedikerte samfunnsfaglærere.

Hvert kapittel starter med en liten historie. Ved å ta utgangspunkt i en situasjon som virker kjent for eleven, viser vi hvordan - og hvorfor - fagbegrepene er så relevante, og hvorfor det er så viktig å reflektere over årsak og konsekvens. Det trekkes linjer mellom fortid, nåtid og framtid.

Elevene blir invitert til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat.

Flere av kapitlene har et sideblikk på koronaepidemien. Hensikten er å gi eleven innsikt i hvilke konsekvenser en slik plutselig krise kan få - på alt fra bærekraft og økonomi til samfunnet som helhet. Eleven får også innblikk i en del forutsetninger som er viktige for at et samfunn skal kunne fungere bra. Flere samfunnsaktuelle temaer blir problematisert, deriblant rasisme og flyktningkrise.

Det er viktigere enn noen gang å få elever i ungdomsskolen til å bli engasjert i sentrale samfunnsspørsmål. Da trenger de kilder til kunnskap som gjennomsyres av et tilsvarende engasjement. Formuleringer, vinklinger, fotografier, illustrasjoner, layout; -alt er valgt for at det skal føles relevant for en 13-14-åring.

Boka inviterer elevene til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat. Dette for at elevene skal bli bevisste og aktive medborgere med god evne til kritisk tenkning.

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202560607