Samfunnsansvar på norsk

tradisjon og kommunikasjon

av (forfatter).

Fagbokforlaget 2011 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka ser på hvordan norsk næringsliv håndterer si rolle i forhold til samfunnet ellers, dvs. bedriftenes samfunnsansvar. Den ser på hvordan dette beskrives i mediene, hvilke forskjeller som fins mellom Norge og andre land og ser på samfunnsansvar i en historisk sammenheng.

Omtale fra forlaget

Næringslivet har både positive og negative konsekvenser for samfunnet. Med begrepet bedrifters samfunnsansvar (corporate social responsibility) kan vi si noe om hvordan næringslivet forvalter sin rolle vis-à-vis samfunnet. Boka tar for seg hvordan denne relasjonen håndteres i Norge. Hva menes med samfunnsansvar i en norsk kontekst? Hvordan forstås og kommuniseres samfunnsansvar av våre hjemlige bedrifter og i mediene? Hvordan skiller samfunnsansvar på norsk seg fra samfunnsansvar utenlands? Forfatteren tar for seg disse spørsmålene i lys av en rekke aktuelle eksempler. Samfunnsansvar ses også i en historisk sammenheng og diskuteres på bakgrunn av den omfattende litteraturen på feltet. Øyvind Ihlen er dr.art. i medievitenskap og arbeider ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo. Han er tidligere professor ved Handelshøyskolen BI og Høgskolen i Hedmark. Ihlen har skrevet og redigert sju bøker, samt publisert en lang rekke artikler og bokkapitler. Han er redaksjonsmedlem i åtte internasjonale tidsskrifter og har vunnet internasjonale priser for sin forskning. «Vi får også en god forståelse for hvorfor samfunnsansvar i Norge fungerer annerledes enn internasjonalt. Dette gjør til at boka etter min mening er et «must» for de fleste som ønsker å sette seg inn i hva samfunnsansvar er, eller som jobber med samfunnsansvar i Norge og internasjonalt.» - Nina Solbakk, Trøndelag Forskning og Utvikling «Resultatet er en bok som gir et godt og bredt oversiktsbilde over hva samfunnsansvar i Norge innebærer, og som en innføring til emnet fungerer boken utmerket. Spesielt overfor studenter og aktører innenfor næringslivet som interesserer seg for samfunnsansvar kan boken anbefales på det varmeste.» - Ingrid Dahlen Rogstad, Norsk statsvitenskapelig tidsskrift

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2011

Format Heftet

ISBN13 9788245010367

EAN 9788245010367

Omtalt sted Norge

Språk Bokmål

Sider 197

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

1 bokelsker følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket