Samfunn og psykiske lidelser

samfunnsvitenskapelige perspektiver - en introduksjon

av (redaktør).

Gyldendal akademisk 2002 Heftet

Boken behandler sykeliggjøringen av psykiske problemer, sosial ulikhet knyttet til psykisk helse, psykososiale lidelser hos flyktninger, bruk av makt og tvang samt innføring av brukermedvirkning. Den tar også for seg sentrale debatter knyttet til viktige utviklingstrekk som den historiske fremveksten av psykiatrien i Norge, deinstitusjonaliseringen av psykisk helsevern og fremveksten av kommunepsykiatrien. Også innholdet i psykiske helsetjenester blir vurdert i en større samfunnsetisk og politisk sammenheng. Boka er beregnet for videreutdanninger i psykisk helsearbeid og for helse- og sosialfaglige utdanninger på universitetsnivå, men kan også brukes innenfor temaet psykisk helsevern i grunnutdanninger. Med litteraturliste, opplysninger om forfatterne og register.

Det har i de senere tiårene vært omfattende samfunnsvitenskapelig forskning om betydningen av sosiale og kulturelle forhold for psykiske lidelser og organisering av psykisk helsevern, særlig internasjonalt. De samfunnsvitenskapelige perspektivene har imidlertid vært mindre kjent i Norge tross gode enkeltbidrag, og det har manglet norsk litteratur som gir en samlet fremstilling av disse perspektivene. Hensikten med denne boken er å gi en introduksjon til samfunnsvitenskapelige perspektiver på psykiske lidelser, organisering av psykisk helsevern og psykiatri. I boken vil vi redegjøre for eksisterende samfunnsvitenskapelige bidrag til forståelse av psykiske lidelser og psykisk helsevern, særlig innenfor fagene sosiologi, sosialantropologi, statsvitenskap og psykologi. Noen bidrag i boken vil presentere selvstendig forskningsarbeid på de temaene forfatterne diskuterer. Boken er todelt; første del omhandler samfunnsvitenskapelige perspektiver på psykisk sykdom og annen del omhandler samfunnsvitenskapelige perspektiver på organisering av psykisk helsevern. Boken er aktuell for alle helse- og sosialfaglige utdanninger på høgskole- og universitetsnivå. Tematisk er boken beregnet for videreutdanninger i psykisk helsearbeid, men den kan også benyttes innenfor tema psykisk helsevern i grunnutdanningen. Bidragsytere er: Christine Friestad, Marianne Jakobsen, Trond Hatling, Kari Ludvigsen, Reidun Norvoll, Per Bernhard Pedersen, Helge Ramsdal, Nora Sveaass, Sunniva Ørstavik.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2002