Samer og samepolitikk

Kolofon 2016 Heftet

Dette er ei debattbok som er kritisk til den samepolitikken som føres og forfektes av norske myndigheter, Sametinget, Norske Samers Riksforbund (NSR) og deres støttespillere.
I tillegg inneholder boka en rekke opplysninger og fakta om samer og samepolitiske spørsmål.

I boka «Stortingsliv» skrevet av tidligere stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo, forteller han at når han i 2005 henvendte seg til tidligere statsminister Jens Stoltenberg og fortalte at «finnmarksloven skaper etniske skillelinjer i Finnmark» så svarte Statsministeren «Forvirr meg ikke med fakta.» og gikk videre.

En del lesere som over flere tiår er blitt påvirket av og trodd på den samepolitisk, motiverte fortellingen eller det narrativet som den toneangivende samepolitiske bevegelsen møysommelig har bygget opp, vil nok bli forvirret når de leser boka.

Boka tar et oppgjør med myter og vrangforestillinger, når den blant annet kommer inn på samenes historie, folkerettsspørsmål som i Norge blir knyttet til samene og hva som er samenes situasjon i Norge i dag. I boka tar forfatteren også opp prinsipielle, verdipolitiske spørsmål knyttet til den samepolitikken som føres og forfektes i dag.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2016