Samebygder på Finnmarksvidda

Bind 1

natur, bosetting og kultur sett i et økologisk perspektiv

av (forfatter) og Odd Mathis Hætta (illustratør).

O.M Hætta 2016 Heftet

Samebygder på Finnmarksvidda 1 - natur, bosetting og kultur sett i et økologisk perspektiv er et referanseverk for natur, bosetting og kultur på vidda. Det handler om abiotiske- (landskapsformer, klima, geologi) og biotiske- (plante- og dyreliv) forhold på vidda. Naturen gir grunnlaget for bosetting og menneskenes aktiviteter. Finnmarksvidda med sitt landskap, klima, mineraler og bergarter strekker seg mot Troms og indre kystområder til gáissene og Tanadalen.
Videre om hvordan et bygdesamfunn på et av landets kaldeste steder kunne eksistere og utvikle seg ved å utnytte begrensete natur.ressurser; Utfordringer skulle mestres, jfr. Toynbees teori om utfordringer ("challenge and response"). Man baserte seg på tradisjoner og erfaringskunnskap.
Det er også historien om de første beboerne og hvordan de seinere mestret vanskelige forhold som da hjemmene deres ble lagt i aske 1944 og de måtte flykte unna fienden for å overleve.
En slektsoversikt viser kontrasten mellom generasjoner som vokste opp før 1960-tallet, - og generasjonene etter som fikk solid utdanning. Tidens konsekvens: Når det går godt i en bygd, og det går enda bedre, - da forlater ungdommen bygda. Slik ble det i Nesseby, Polmak, Máze, Jergul, Mieron, Áidejávri, Karasjok og Sirma og mange andre steder. Utkantsproblematikk!

Forlag O.M Hætta

Utgivelsesår 2016

Serie Samebygder på Finnmarksvidda (1)

Omtalt sted Finnmark