Samarbeid om folkehelse og livsmestring

i skole- og kommunesamfunnet

av (redaktør), Jorid Hovden (redaktør) og Ellen Nesset Mælan (redaktør).

Oplandske bokforlag 2024 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Denne boka bidrar med ny forskning om hvordan samarbeid om folkehelse og livsmestring kan forstås og praktiseres. Det angår individer, grupper, organisasjoner og samfunn.Antologien består av både teoretiske, historiske og empiriske tekster om forståelse av, og samarbeid om, folkehelse og livsmestring.Vi henvender oss til forskere, yrkesutøvere og studenter i ulike fag, profesjoner og sektorer som har betydning for det brede samarbeidet om folkehelse og livsmestring. Redaktører:Lene Nyhus er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Nyhus arbeider særlig med forholdet mellom teoretisk grunnlagstenkning og praksis i arbeid med mennesker, i pedagogiske og tverrfaglige kontekster.Jorid Avdem er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Avdem arbeider med doktorgrad i pedagogikk og er særlig opptatt av folkehelse og livsmestring i skolen og av samarbeidet mellom skole og barnevern.Ellen Nesset Mælan er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, Hamar. Mælan arbeider særlig med læringsmiljøets betydning for barn og unges læring og utvikling, trivsel og helse. Forfattere:Leigh Price er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Price var tidligere redaktør for «Journal of Critical Realism» og hun er særlig interessert i bærekraft, tverrfaglighet og transformativ læring.Erika Elisabeth Moland Zacharoff er doktorgradsstipendiat på programmet Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling ved Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Zacharoff forsker på folkehelsearbeidet i skolen ut ifra et historisk perspektiv.Øystein Skundberg er førsteamanuensis i pedagogikk på Institutt for grunnskolelærerutdanning ved OsloMet. Hans arbeid fokuserer på pedagogisk og spesialpedagogisk teori, historie og filosofi, samt temaer som lek og læring.Ulla Higdem er professor i samfunnsplanlegging ved Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Higdems forskningsinteresser er blant annet lokal – og regional planlegging og utvikling samt offentlig innovasjon.Ane Bjørnsgaard er seniorrådgiver i Innlandet fylkeskommune og ph.d stipendiat ved doktorgradsprogrammet Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling ved Høgskolen i Innlandet. Bjørnsgaard leder program for folkehelsearbeid i Innlandet fylke som handler om å fremme barn og unges psykiske helse og livskvalitet.Kathinka Blichfeldt er faglig utviklingsleder/assisterende senterleder ved Senter for livslang læring (SELL) ved Høgskolen i Innlandet. Blichfeldt arbeider med etterutdanning i skolesektoren og er særlig opptatt av profesjonsutvikling og lederstøtte.Halvor Fauske er professor i sosialt arbeid ved Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Han har som forsker arbeidet med barne- og ungdomsforskning og med forskning på barnevern og velferdstjenester.Wenche Fjeld er førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, Hamar. Fjeld arbeider særlig innen det spesialpedagogiske feltet og har helhetlig seksualitetsundervisning inn i profesjonsutdanninger som interesse- og forskningsområde.Mette Sønderskov er postdoktor i offentlig innovasjon ved Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Høgskolen i Innlandet, Lillehammer. Sønderskov jobber særlig med velferdsforvaltning, tjenesteinnovasjon og samskaping i relasjon til utenforskap blant unge.Anne Veslemøy Jarmann er lektor ved Jessheim videregående skole og arbeider som rådgiver for det yrkesfaglige utdanningsprogrammet Helse- og oppvekstfag og for Kombinasjonsprogrammet for elever med kort botid i Norge. Jarmann har gjennom lengre tid arbeidet med prosjekter tilknyttet frafallsforebyggende arbeid i videregående skole.Martine Stavå har en bachelor i psykologi fra Høgskolen i Innlandet, og studerer for tiden medisin ved UiT Norges arktiske universitet. Bacheloroppgaven til Stavå var et bidrag inn i prosjektet “Ung inkludering i Kongsvingerregionen”, og har bakgrunn i en interesse for ungdom, livskvalitet og det salutogene perspektivet. 

Bokdetaljer

Forlag Oplandske bokforlag

Utgivelsesår 2024

Format Heftet

ISBN13 9788275182904

EAN 9788275182904

Språk Bokmål

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket