Salangsverket

et nordnorsk industrieventyr

av (forfatter) og Alvin Jensvold (illustratør).

Sør-Troms museum 2013 Innbundet

I 1907 bygget utenlandske investorer opp et stort gruve- og industrianlegg i lille Salangen i Troms. Verket forandret bygda for alltid. «Salangens Bergverksaktieselskab» bygget en sju kilometer lang linebane som førte jernmalmen fra gruva på fjellet og ned til utskipningsstedet ved fjorden. Der gikk malmen gjennom en omfattende prosess, hvor finknust malm, sammen med vann, passerte et magnetisk felt slik at sterkt magnetiske mineraler ble trukket ut. Salangsverket starta produksjon i februar 1910 men det ble bare tre år med full drift. Fram til høsten 1912 frakta linebanen ned nesten 427 000 tonn jernmalm. Av dette ble det produsert over 96 000 tonn utskipningsklare briketter med et jerninnhold på rundt 70 prosent. Nyhetene fra Tyskland om å stanse drifta i Salangen «på ubestemt tid» kom som et sjokk på folk. 500 arbeidere mistet jobben.
«Nu forsvinder kontanterne og dermed kjøpeevnen, og folk er ikke rustet for det kommende fiske paa Lofoten og Finnmarken.» skrev lokalavisen.

Forlag Sør-Troms museum

Utgivelsesår 2013