Sakte bilder

samtidsfotografi

av (forfatter), Janeke Meyer Utne (redaktør), Richard Simpson (oversetter) og Lillehammer kunstmuseum (utgiver).

Uten tittel 2016 Innbundet

Denne boken dokumenterer utstillingen Sakte bilder på Lillhammer kunstmuseum. I de senere år har vi kunnet observere en stadig økende interesse for håndverk, tradisjon og objektets materielle kvaliteter, også innen kunstfotografiet. Tendensen forklares oftest med at trykket fra den digitale billedflommen, den nærmest altomfattende digitaliseringen, har skapt et behov for noe som er håndgripelig og konkret. Boken gir et bilde av norsk kunstfotografi i en tid der det digitale bildets flyktighet dominerer.

Her presenteres kunstnere som på ulike vis fornyer ideen om det spesifikt fotografiske. Med ulike virkemidler skaper de forsinkelser i erfaringen av bildet, slik at det oppstår en stillhet og et rom for refleksjon. Boken handler om tid, ikke forstått som gjengivelse av frosset bevegelse eller tidens gang gitt et symbolsk uttrykk, men om den involverte tid: forarbeidet, etterarbeidet og den tiden det tar for betrakteren å erfare bildets betydningslag.

Eksisterer det en vesensforskjell mellom det digitale og det analoge bildet? Utstillingen og boken har som mål å nyansere disse spørsmålene med utgangspunkt i arbeider som er laget i løpet av de siste 10 årene. Arbeidene i Sakte bilder fremviser ulike metoder som er med å skape forsinkelser, betydningslag og rom for refleksjon - som både tematiserer den fotografiske prosessen og betrakterens møte med disse.

Kunstnere
Signe Marie Andersen, Bjarne Bare, Margareta Bergman, Øystein Dahlstrøm, Ingrid Eggen, Behzad Farazollahi, Else Marie Hagen, Toril Johannessen, Eline Mugaas, Sandra Vaka Olsen, Linn Pedersen, Ola Rindal, Vilde Salhus Røed, Stein Rønning, Tom Sandberg, Marthe Elise Stramrud, Morten Torgersrud og Marte Aas.

Parallell tittel Slow pictures : contemporary photography

Forlag Uten tittel