¿Sabes?

spansk I : vg1+vg2

av (forfatter) og Amelia Garzon Osorio (forfatter).

Cappelen Damm 2022 Slide bound

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

¿Sabes? for spansk 1 holder et realistisk nivå der kommunikasjon og praktisk språklæring er det sentrale. Med tydelig struktur, god språkhjelp, visuelle grep som støtter språklæring og avgrensede temaer der man går i dybden, gir ¿Sabes? et godt grunnlag for videre språklæring på spansk. ¿Sabes? dekker læreplanen i fremmedspråk (LK20) og består av en alt-i-ett-bok for vg1 og vg2 og et elev- og lærernettsted. Kommunikasjon og en praktisk språklæring er hovedelementene i ¿Sabes?. Fra elevene åpner boka i sin første spansktime, får de språkhjelp som gjør at de med en gang kan anvende språket og kommunisere med sine medelever. Kapitlene er korte og går i dybden på avgrensede temaer. Elevene lærer grammatikk i kontekst og må anvende den for å løse oppgaver og forstå tekstene. Verket har en tydelig struktur og veksler mellom muntlige og skriftlige aktiviteter. Individuelle oppgaver gir elevene rom for refleksjon og gjennom samhandling anvender de ny kunnskap. Det visuelle har en sentral plass i språklæringen, og elevene lærer å bruke ulike visuelle komponenter i tilegnelsen av språket. Ved å følge læreboka jobber elvene kontinuerlig med kompetansemålene og forberedes på muntlige og skriftlige vurderingssituasjoner. Kommunikasjon er kjernen i læreverket, og oppbyggingen av kapitlene utfordrer elevene til å bruke spansk skriftlig og muntlig fra start. Tradisjonelt er elevene vant til å besvare spørsmål, men med kompetansemålene med sterk vekt på kommunikasjon, har dette endret seg. For at elevene skal kunne kommunisere må de også kunne stille spørsmål. Vi har derfor gjennomgående vektlagt at elevene skal lære å formulere og besvare spørsmål rundt temaene som blir gjennomgått. Gjennom aktiviteter og tekster som omhandler dagligdagse situasjoner og samfunnsforhold som er relevant for eleven, presenteres det tverrfaglige temaet «demokrati og medborgerskap». I et autentisk møte med den spansktalende verden må elevene også kunne snakke om seg selv, sin egen identitet, holdninger og hvor de kommer ifra. De dagligdagse temaene er gjenkjennelige for alle elever og motiverer til et godt utgangspunkt for språklæringen. De åpner etter hvert dørene for å utvikle kunnskap om den spansktalende verden, der elevene lærer å bruke sine egne erfaringer i møtet med det spanske språket. Ved å reflektere over egen kultur og identitet, utvikler elevene nye perspektiver og evnen til å lære om kulturer i spansktalende land. ¿Sabes? har et realistisk nivå og en naturlig progresjon på språklæringen der flerspråklighet vektlegges. Dybdelæring opplever eleven gjennom repetisjon, ulik tilnærming til ett og samme tema, og gjennom å samarbeide og å utforske. I et nytt kapittel, skal elevene bli bevisste hva de tar med seg fra det forrige. Nettopp gjennom repetisjon og dybdelæring er ¿Sabes? et verk som gjør at lærer enkelt kan nivådifferensiere. Hvert kapittel består av en del som heter ¡Vamos a practiar! og som er grunnleggende, mens ¡Vamos a aprender más! går i dybden og åpner for utforskning av temaet. Bilder og illustrasjoner har en funksjon, de tilknyttes aktiviteter som er forankret i kompetansemålene og gir elevene støtte til å forstå språket. I ¿Sabes? blir elevene godt kjent med de fem illustrerte hovedpersonene i boka. Disse fem personene er representative for den mangfoldige gruppen vi har av spanskelever i Norge. Elevene kan kjenne seg igjen i hovedpersonene. Selv om elevene utfordres i møte med nye temaer vil alltid hovedpersonene være et kjent element som gjør dette møtet enklere, da det kan knyttes til noe de allerede kjenner. Et annet visuelt element er bruken av terninger eller en treningsside i boken som har samme funksjon som å kaste terninger. Ved å bruke terninger lærer eleven å visualisere ulike bøyningsformer, i tillegg brukes terningene i muntlige aktiviteter der elever må samhandle. Elevene motiveres til å bruke sine forkunnskap og flerspråklighet når de skal lærer ord og uttrykk, så vel som grammatikk. Eksempler fra både norsk og engelsk brukes for å sammenligne likheter med det spanske språket, i tillegg til å påpeke ulikheter. Ved å bli bevisst sin flerspråklighet, sees tilegnelsen av det nye språket i kontekst og man får knagger å henge ny kunnskap på. Elevene lærer å tenke over sin måte å tilegne seg kunnskap på og får dermed et bevisst og personlig forhold til ulike studieteknikker. Læringsmål gir lærere og elever oversit over innholdet og inngår som et fast element i hvert kapittel. Målene er formulert på en måte som er forståelig for elever på nybegynnernivå. Dernest presenteres en praktisk bruk av teorien som gjennomgås i kapitlet. I stedet for en tradisjonell gjennomgang av grammatikk og nye språkstrukturer, må elevene ta i bruk språket for å tilegne seg ny kunnskap. Oppgaver og aktiviteter er grundig forklart, ...

Bokdetaljer

Forlag Cappelen Damm

Utgivelsesår 2022

Format Slide bound

ISBN13 9788202727673

EAN 9788202727673

Språk Bokmål

Sider 264

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket