Omtale fra forlaget
Rytmisk musikkpedagogikk i grunnskolen er en bok om nye ideer i musikkundervisningen. Vi blir presentert for arbeidsmåter som vektlegger rytme og samspill, lek og improvisasjon, perkusjon og dans. Arbeidsmåtene setter den menneskelige stemme og kropp i sentrum. Ideene er blitt utviklet gjennom flere år og bygger på lang erfaring fra arbeid med barn i klasserommet. Fire samarbeidende grunnskolelærere fra ulike skoler har spilt en viktig rolle i dette arbeidet. Bokens første del gjør rede for idégrunnlaget ved at den diskuterer og konkretiserer sentrale begreper og prinsipper. Dette blir konkretisert med noteeksempler og aktivitetsbeskrivelser i bokens andre del. Boken henvender seg først og fremst til lærerstudenter og grunnskolelærere, men kan også være interessant for andre musikk- og kulturarbeidere. Video Det er også utgitt en video med samme tittel. Gjennom utdrag fra undervisningssituasjoner og kommentarer fra de involverte lærerne legges det vekt på å få illustrert mange ulike arbeidsmåter som setter den menneskelige stemme og kropp i sentrum. Torunn Bakken Hauge er førstelektor på musikkseksjonen ved Høgskolen i Bergen. Hun har hovedfagseksamen i musikkpedagogikk og solid undervisningserfaring fra grunnskole, barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanning Catharina Christophersen er professor i musikkpedagogikk ved Høgskolen i Bergen og underviser i didaktikk og rytmisk musikk-pedagogikk. Hun har flere års undervisnings-erfaring fra grunnskole.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788276745252
EAN 9788276745252
Språk Bokmål
Sider 191
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket