Rutete ninja

av (forfatter) og Tom Thorsteinsen (oversetter).

Buster Nordic 2019 Innbundet

Pakken var på størrelse med et stort ekorn ... eller et annet dyr på den størrelsen ... eller et svært lite barn. Man visste aldri med onkel Stuart.
«Er det noe levende?» spurte Asgeir. Onkel Stuart svarte, fortsatt med munnen full av småkaker: «Det skulle man nesten tro, Asgeir. Den pakken har rumlet og raslet, det var like før jeg påkalte åndenes makt.» Stuart sprikte med fingrene for å vise hvor mystisk det hele hadde vært.
Asgeir rev papiret opp. Det var en slags dukke? Rutete! Den hadde hette på hodet og to svarte, blanke øyne av knapper. Asgeir hadde aldri sett noe liknende. «Hva er dette for noe?»

Rutete Ninja forteller livlig om 13-åringen Asgeir og hans opp- og nedturer, konflikter og forelskelse, og om hans møte med en helt usedvanlig ninja. Denne er sydd av en barnearbeider på en leketøysfabrikk i Thailand og tatt med sjøveien til Norge av Asgeir onkel. En rutete ninja med røtter i det japanske samuraisamfunnet, som kjemper intenst for rettferdighet.

Multikunstneren Anders «Anden» Matthesen er best kjent for sine kritikerroste stand-up-forestillinger. Med RUTETE NINJA debuterer han som forfatter med en bok som henvender seg til samme målgruppe som animasjonsfillmen «Terkel i knipe».

Forlag Buster Nordic

Utgivelsesår 2019