Rutebåter til kontinentet

skip og ruter over Skagerrak i 200 år

Kapabel 2022 Innbundet

I to hundre år har Norge og Danmark hatt regelmessig sjøverts forbindelse.
Det begynte i 1821 med postjakter. I 1831, for 190 år siden, åpnet staten den direkte skipsruten mellom Oslo, Frederikshavn og København. Fra 1866, i 155 år, har DFDS drevet historiens lengste skipsrute mellom to hovedsteder. Sørlandet og Nord-Jylland har hatt forbindelse i 150 år, siden 1871. I 85 år har bilferjer krysset Kattegat. I 1961, for seksti år siden, gjenåpnet Jahre Line, i dag Color Line, «den rette linje» mellom Oslo og Kiel, som staten startet for 175 år siden. Tretti år har gått siden Fjord Line i 1992 sluttet byggekontrakt med Fosen Mek. Verksted for en ny ferjerute fra Vestlandet til Nord-Jylland.
«Rutebåter til Kontinentet», skrevet av Bård Kolltveit, tidligere direktør ved Norsk Sjøfartsmuseum, gir et samlet oversyn over disse og flere andre rederier som i kortere og lengre tid har deltatt i denne trafikken

Forlag Kapabel

Utgivelsesår 2022