Russland i Midtøsten

Vidarforlaget 2022 Innbundet

Russland i Midtøsten tar for seg Russlands forhold til Midtøsten fra omkring 1700 til i dag. Den behandler krigene russiske herskere førte mot Tyrkia og Persia. Den viser hvordan Tsar-Russland kjempet mot andre stormakter om makt og innflytelse i Midtøsten.

Sovjetunionens Midtøsten-politikk behandles inngående. Boken viser Hvordan Sovjetunionen, etter å ha spilt en aktiv rolle ved opprettelsen av Israel i 1948, lyktes i å vinne innpass i Midtøsten ved å støtte de arabiske statene i konflikten med Israel. Den viser hvordan Egypts reorientering mot USA og forsoning med Israel på 1970-tallet svekket Moskvas makt. Den tar for seg den sovjetiske holdningen til den islamske revolusjonen i Iran i 1979, til krigen mellom Irak og Iran og til Gulfkrigen i 1991 da USA og dets allierte knuste Irak.

Boken avsluttes med en gjennomgang av det post-kommuistiske Russlands forhold til Midtøsten. Dette er historien om hvordan Russland fra å være en svak stat som måtte forholde seg som tilskuer da USA og dets allierte i 2003 invaderte Irak, klarte å gjøre seg til en viktig aktør i Midtøsten - inntil landet i 2015 ved å intervenere militært i borgerkrigen i Syria markerte sin gjenvunne posisjon som stormakt.

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2022