Russisk politikk

av (forfatter), Jørgen Holten Jørgensen (forfatter) og Siri Dokken (illustratør).

Fagbokforlaget 2013 Heftet

I 2012 gjeninntok Vladimir Putin presidentembetet i Russland etter fire år i statsministerstolen. Samtidig utpekte han sin forgjenger Dmitrij Medvedev til statsminister. Den åpenbare mangelen på demokratisk grunnlag for dette rollebyttet samt dokumentert valgfusk i statsdumavalget rundt samme tid førte til de første massive gatedemonstrasjonene i Russland på lenge. Denne boken er en innføring i Russlands politiske system. Forfatterne diskuterer hva de siste års politiske utvikling har hatt å si for rollen til de viktigste statsmaktene i landet og for kontaktflaten mellom stat og borgere. Er presidenten enehersker eller symbolfigur? Driver regjeringen politikkutforming eller administrativ iverksetting? Har parlamentet noen innflytelse i russisk politikk? Sentrale temaer er også miljøvern, ressursforvaltning, medier og sivilsamfunn. Jørgen Holten Jørgensen er assosiert forsker ved Fridtjof Nansens Institutt. Til daglig jobber han som seniorrådgiver hos Riksantikvaren. Geir Hønneland er forskningsleder ved Fridtjof Nansens Institutt og professor II ved UiT. OMTALT: «Russisk politikk er en god innføringsbok for den som vil forstå de mest sentrale politiske institusjonene i vårt største naboland.» Martin Paulsen i Prosa «(...) en mycket initierad och läsvänlig översikt av rysk politik under 1990- och 2000-talen. Som introduktionsbok kring formella politiska instutioner och reella politiska skeenden i det post-sovjetiska Ryssland är boken alldeles utmärkt.» Thomas Sedelius i Nordisk Østforum

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2013