Russisk kone

av (forfatter), Torgeir Bøhler (oversetter) og Tore-Jarl Bielenberg (oversetter).

Danor forl. 2007 Heftet

To russiske og en amerikansk kvinne møter hverandre på norskkurs i Risør. På forskjellige måter får de alle tre erfare vanskeligheter i sitt nye hjemland. Spesielt hovedpersonen Olga opplever å bli avvist i en fremmed kultur, og er i konflikt med både seg selv og sin familie. Og når hennes mørke fortid innhenter henne, brister håpet om et godt liv i Norge.

Natalia Kopsova er født og oppvokst i Moskva der hun utdannet seg til ingeniør. I 1990 flyttet hun til Storbrittania og kom til Norge i 1996 hvor hun siden har bodd med sine to barn. Hun er opptatt av etniske konflikter og har forfattet en rekke artikler som er blitt publisert i russiske media. Russisk kone ble ble utgitt i Russland i 2002.

Russisk kone handler om tre kvinner - to russiske og en amerikansk - som bosatte seg i en liten by i Sør-Norge og møtte hverandre på norskkurset. De får helt forskjellige, men like vanskelige skjebner i sitt nye hjemland. Som følge av sin manglende forståelse opplever hovedpersonen i Russisk kone, Olga, å bli avvist i en fremmed kultur. Hennes tilværelse i Norge er preget av indre konflikter og konflikter i forhold til sin familie. Hennes håp om et godt og rolig liv i Norge brister fullstendig når hennes mørke fortid uventet innhenter henne til en dramatisk finale.

Forlag Danor forl.

Utgivelsesår 2007