Rusmiddelavhengighet

lærebok for helse- og sosialfag

av (forfatter) og Terje Simonsen (illustratør).

Fagbokforlaget 2016 Heftet

Utfordringene som rusmiddelavhengighet medfører, er økende. For de som er rammet, innebærer det vanskeligheter med å delta i arbeidslivet og økt risiko for tap av friske leveår og tidlig død. Kriminalitet, ulykker, drap og selvmord skjer ofte i tilknytning til rusmiddelbruk. Belastningene som rusmiddelavhengige og pårørende opplever, og kostnadene for samfunnet, er store.

Bevisstheten rundt problematikken og behovet for kunnskap er også økende. For å kunne forebygge og redusere risiko for rusmiddelavhengighet og hjelpe personer som har utviklet alvorlig avhengighet, er det viktig å forstå rusmiddelavhengighetens natur. Det er også viktig å utvikle gode holdninger til dette sykdomskomplekset.

I denne læreboken tar forfatteren for seg biologiske, psykologiske og sosiokulturelle perspektiver på rusmiddelavhengighet. I tillegg gjennomgås konsekvenser av rusmiddelbruk, risiko for å utvikle rusmiddelavhengighet, forebyggende tiltak, utredning, behandling og brukermedvirkning. Terminologi, avhengighet, risiko, samt oversikt over ulike rusmidler og kontroll ved bruk omtales i egne kapitler.

Boken er rettet mot studenter i helsefag som medisin, sykepleie og vernepleie, men vil også være relevant i studier som psykologi, sosialt arbeid, barnevern og fengselsbetjentutdanningen.

Terje Simonsen er lege og jobber innen rus- og avhengighetsmedisin ved Universitetssykehuset Nord-Norge og er førsteamanuensis ved Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø. Han har tidligere utgitt Illustrert farmakologi, bind 1 (2010) og bind 2 (2012).

Her kan du lese et utdrag fra boken og se innholdsfortegnelsen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2016