Rudolf-rebusen

en annerledes julekrim

Norske bøker 2007 Heftet

Postsjefen ved julenissens verksted i Rovaniemi blir funnet drept i skogen utenfor postkontoret like før jul. Før han døde, rakk han å lage en snøengel og skrive noe uforståelig i snøen. En tysk marsipandesigner blir kalt inn for å løse mysteriet. Etter hvert får han også med seg barnebarnet til den drepte postsjefen. Det viser seg at de har viklet seg inn i noe mer enn bare et mord: De må redde selve julen.

Om boken: Postsjefen ved Santa Claus' Main Post Office i Rovaniemi blir funnet drept i en skog like ved postkontoret. Den myrdede postsjefen brukte sine siste minutter til å designe en mystisk beskjed, og den tyske marsipandesigneren Jürgen Rehmer blir tilkalt som ekspert for å bidra til å løse en særdeles innviklet drapsgåte. Adventstiden i det Herrens år 2007 blir neimen ingen ventetid, snarere et maratonløp - under vinterlige forhold. Lite aner hovedpersonene om hva de leter etter, og enda mindre vet de om grunnen til at postsjefen har satt dem på sporet. Den fyldige årsaken sitter imidlertid fortvilet og rådvill på et digert isflak og venter mens tiden er i ferd med å renne ut. Dersom jula skal reddes, må det handles raskt. Rudolf-rebusen er en herlig parodi på Da Vinci-koden og en julekalender helt utenom det vanlige. Leseren inviteres på en lattermild og spennende ferd gjennom adventstiden, og dersom du vil vite om det blir jul i år også, må du holde ut gjennom tjuefire nervepirrende kapitler i årets festligste julekrim! Om forfatteren: Mads Ringås er 17 år og fra Ålgård i Gjesdal kommune i Rogaland. Han går til daglig på Sandnes videregående skole, men bor fortsatt hjemme hos familien på Ålgård. Mads har alltid vært glad i å skrive, og etter flere oppfordringer gikk han i gang med Rudolf-rebusen, som er hans første roman.

Forlag Norske bøker

Utgivelsesår 2007