Rosa skyer og mørke skygger

med en tro som bærer

av (forfatter), Birger Thureson (forfatter) og Karina Loka (oversetter).

Hermon 2024 Heftet

«Med denne boken ønsker jeg å gi trøst og livsmot til den som tror at psykisk uhelse er en mur mellom mennesker og Gud. Det stemmer nemlig ikke.»
LINDA JÄRLESTRAND

En sommerkveld i juni 2007 blinker blålysene i oppkjørselen foran et hus der Linda Järlestrand befinner seg. En vennlig arm rundt Lindas skuldre forteller at hun må bli med, at hun trenger hjelp, at hun trenger behandling.

Hva det er som fører til denne «smellen» den kvelden, klarer ikke Linda helt å sette ord på. I dag vet hun at den hendelsen ble et vendepunkt.

I denne boken forteller Linda personlig og ærlig om hvordan det er å gå på en skikkelig smell midt i livet som en hektisk yrkesaktiv pastorkone og trebarnsmor. Hun skildrer hvordan det er å leve med bipolar sykdom, ADHD og borderline personlighetsforstyrrelse. Dette er diagnoser man ikke selv har valgt, men som i all hovedsak er arvelige og biologiske handikap som gir livslang motvind. I årenes løp har Linda tatt imot hjelp. Nå ligger det mørkeste mørke i fortiden, og livet preges mer av tillitsfull optimisme enn noe annet. Og gjennom stormene har hun oppdaget at det er viktigere å bli båret enn å være frisk.

Med denne boken ønsker Linda å formidle at troen hennes ikke henger på en mirakelknagg, men på den enorme kjærligheten hun opplever i en personlig relasjon til Jesus, og som hun gjerne deler videre til mennesker hun møter på sin vei. Det finnes ikke noen sjelstilstand som skremmer Gud bort. Også i uhelsens tåkete landskap griper Han kjærlig tak i den hånden som strekkes ut mot Ham.

Rosa skyer og mørke skygger tar deg inn i en dypt personlig og håpefull skildring av Lindas livsreise. Denne historien vil få deg til både å gråte og le.

Forlag Hermon

Utgivelsesår 2024