Rom for barn - rom for kunnskap

kropp, kjønn, vennskap og medier som pedagogiske utfordringer

av (forfatter) og E. Cathrine Melhuus (forfatter).

Fagbokforlaget 2005 Heftet

Den kulturelle og sosiale konteksten har stor betydning for barns utvikling, både sosialt, emosjonelt og kognitivt. Denne boken bygger på forskning i barnehager og i grunnskolens småskoletrinn. Forfatterne drøfter bidrag som kan komme til nytte i pedagogisk praksis. Det handler om kropp, kommunikasjon og estetisk erfaring, om kjønnede identiteter, om hva vennskap og jevnaldrende betyr, om digitale medier, kunnskapsformidling og kunnskapsproduksjon og om forholdet mellom individ og fellesskap i institusjonens praksis. Boken egner seg for studenter i førskolelærer- og allmennlærerutdanningene, samt lærere, førskolelærere og andre ansatte i grunnskolen og barnehager. Har litteraturliste og stikkordregister.

Den kulturelle og sosiale konteksten betyr svært mye for barns utvikling, både sosialt, emosjonelt og kognitivt. Barnekulturell forskning har gitt mange bidrag til dette, og Rom for barn rom for kunnskap bygger på forskning i barnehager og i grunnskolens småskoletrinn. Her drøfter forfatterne hvordan disse bidragene kan komme til nytte i pedagogisk praksis. Det handler om kropp, kommunikasjon og estetisk erfaring, om kjønnede identiteter, om hva vennskap og jevnaldrende betyr, og om digitale medier. Ikke minst handler det om kunnskapsformidling og kunnskapsproduksjon og om forholdet mellom individ og fellesskap i institusjonenes praksis.
Rom for barn rom for kunnskap egner seg for studenter i førskolelærer- og allmennlærerutdanningene og er en nyttig bok for lærere, førskolelærere og andre ansatte i grunnskolen og barnehager.
Førsteamanuensis Turid Skarre Aasebø arbeider ved Fakultet for pedagogikk ved Høgskolen i Agder. Hun har doktorgrad i pedagogikk og underviser i førskolelærerutdanningen og i bachelor- og masterstudiet i pedagogikk.
Høgskolelektor E. Cathrine Melhuus er også ansatt ved Fakultet for pedagogikk ved Høgskolen i Agder, der hun underviser ved førskolelærer- og allmennlærerutdanningen. Hun har tolv års praksis som førskolelærer.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005