Rogøland

lokalpatriotisme, sinne og mangfold

Jæren forlag 2023 Innbundet

Endelig en bok som dekker den spede begynnelsen på 1830-tallet med Køhler familiens bryggeri og destillering i Hillevåg, til etableringen av Tou i 1855. Folkeaksjonen og boikott som følge av Carlsbergs nedleggelse av Tou bryggeri i 2003. Etableringen og fallet til Norges første småskalabryggeri på Jæren omkring årtusenskiftet.

Resultatet av nedleggelsen av Tou, som førte til etableringen hos Lervig og Berentsen. Den tøffe kampen som fulgte mot røde regnskapstall midt i en priskrig. Til eksport, kvalitet og økonomisk suksess

Boken dekker det enorme kreative mangfoldet som kom av håndverksbryggeriene som ble etablert de siste ti årene. Det sterke hjemmebryggermiljøet i fylket. Serveringsstedene som satser på øl, fremvekst av bryggeripubber på begge sider av Boknafjorden. Fra Norges første ølfestival, til Norges mest internasjonale. Ølhandleren og maltbonden på Jæren. Entusiastene og konsumentene.

Det er også tidligere gitt ut en flott bok som heter .Trønderøl", skrevet av Knut Albert Solem, og det er nok en kniving mellom trønderen og rogalendingen, hvilket er selve ølfylket i Norge? Du får avgjøre selv, dette er historien om ølfylket Rogaland.

Forlag Jæren forlag

Utgivelsesår 2023