Røst

klima

av (forfatter), Kristine Korneliussen (forfatter), Kyrre Stensnes (forfatter) og Fredrik Willumsen (forfatter).

Radikalt økonominettverk 2007 Heftet

Forfatterne ønsker å belyse noen eksempler på viktige spørsmål som klimautfordringene gir oss. Som hvordan markedet på best mulig måte kan reguleres, faste utslippsmål, om kvotehandel er den beste måten å regulere utslipp på og, om de rike landa er etiske ansvarlige for de fattige lands utslipp.

Menneskeskapte klimaendringer er en av vår tids største utfordringer. Dagens klima er lærebokeksempelet på et kollektivt gode, der alle vil ønske å være gratispassasjerer på at andre ikke slipper ut gasser som gir klimaendringer. Men markedet løser ikke problemet dersom det blir overlatt til seg selv. Et viktig spørsmål er derfor hvordan markedet kan reguleres på en best mulig måte. Har økonomifaget gode løsninger, i tillegg til en presis problembeskrivelse? Er faste utslippsmål og kvotehandel den beste måten å regulere utslipp på? Har de rike landene et etisk ansvar overfor fattige land som følge av store historiske klimagassutslipp? Finnes det en global og realistisk løsning på klimaproblemet, og i så fall hvordan skal vi realisere den? Hva bør Norges bidrag være? Med RØST: Klima ønsker vi å belyse noen av de viktigste spørsmålene som klimautfordringen gir oss.

Forlag Radikalt økonominettverk

Utgivelsesår 2007