Røros

verdensarv med kåppår, krom og kvitsand

om fjell, malm, gruver og istidsspor i Rørosområdet

Norges geologiske undersøkelse og Tapir akademisk forlag 2010 Innbundet

Boka handler om kopper- og kromgruvene ved Røros, og forteller om hvordan ressursene og landskapet har blitt til. Den har også turforslag til turer med geologiske opplevelser i rørosområdet.

Den unike gruvebyen Røros er anerkjent som "verdensarv" av UNESCO. Få steder er det sterkere sammenheng mellom geologi i natur og kultur. Røros vokste fram på grunn av ressursene som fjellet ga. I tillegg til de velkjente koppergruvene har rørossamfunnet også utnyttet andre av jordas ressurser. Kromgruvene ved Feragen er et industrieventyr i seg selv. De skapende geologiske kreftene kan også studeres i landskapet rundt om i hele kommunen, ikke minst i området Kvitsanden. I denne boka forteller vi historien om gruvene, og forklarer hvordan ressursene og det flotte landskapet har blitt til. I tillegg foreslår vi noen turer i rørosområdet, med geologiske opplevelser underveis. Vi ønsker deg en god reise i tid og rom!

Forlag Norges geologiske undersøkelse Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251926959