Omtale fra forlaget
I denne boken kan du lese om hvordan biljournalister arbeider, deres kilder og yrkesideologi. Boken, som bygger på en studie av bilsidene i Dagens Næringsliv, Dagbladet og Dagsavisen, gir leseren tips om hvordan bilstoffet presenteres, og hvordan det kan analyseres. Forfatteren har intervjuet biljournalister og deres kilder og har analysert utvalgte reportasjer for å belyse journalistenes arbeid. I tillegg deltar journalist- og etikklærer Svein Brurås, journalistprofessor Rune Ottosen og miljøforsker Erling Holden med egne faglige bidrag i boken. I boken anbefales blant annet at det utarbeides egne etiske kjøreregler for biljournalistikk, men som gjerne harmonerer med annen forbrukerjournalistikk. Større innslag av fagkritikk innenfor hele servicejournalistikken er også nødvendig. Forfatteren mener det bør innføres en varedeklarasjon for bilag, temasider og større reportasjer og artikler hvor det forekommer redaksjonell sponsing. Biltestene bør skje av uavhengige organer og være åpne for alle medier. Utdanningen i forbrukerjournalistikk bør også styrkes.
Forlag IJ-forlaget
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9788271472573
EAN 9788271472573
Språk Bokmål
Sider 213
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket