Robotene

av (gjendikter).

Damm 2005 Innbundet

Rodney Copperbottom er en genial, liten robot som bestemmer seg for å dra til Robot City. Men ting blir ikke helt hva han har tenkt seg. Rodney de andre robotene må kjempe for verdier som er helt avgjørende for dem selv, og for resten av robot verden. Boka er basert på filmen med samme navn.

Den Oscarbelønte filmregissøren Chris Wedge har skapt et spektakulært fremtidsunivers med roboter i alle fasonger. Hovedpersonen i denne historien, Rodney Copperbottom, er en liten robot som bor i en liten by. Når han og faren ikke tjener til livets opphold som oppvaskere i en restaurant, pusler Rodney med små oppfinnelser som han en dag håper å kunne vise fram for sin store helt, herr Bigweld. Denne berømte robotene har i en årrekke laget oppfinnelser som har gjort tilværelsen mye enklere for alle roboter.

Utrustet med et sjeldent talent og ungdommelig mot, reiser Rodney til Robot City. Men da han kommer dit, er ingen ting som han har forestilt seg. Bigweld er borte og en sleip robot har overtatt styringa på Bigwelds fabrikk. Hvor er Bigweld, og hvorfor er alle robotene i byen engstelige og redde?

Rodneys reise utvikler seg raskt til å bli noe ganske annet enn han forventet. I et fartsfylt eventyr må den vesle roboten og de nye vennene hans, De Rustne, kjempe for verdier som er helt avgjørende for dem selv - og for hele robotverdenen.

Filmen har premiere i Norge 18.03.05.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005