Roald Amundsens sydpolsferd (1910 - 1912)

filmene

av (regissør).

Det norske filminstituttet 2010 DVD

DVD-en inneholder fire forskjellige versjoner av Roald Amundsens egne filmopptak fra sydpolekspedisjonen (1910-1912). Tittelen på heftet er: Roald Amundsens sydpolsferd (1910 - 1912) : om filmen og det ikoniske fotografiet. Heftet har norsk og engelsk tekst.

Denne DVD-utgivelsen inneholder den norske polfareren Roald Amundsens (1872 - 1928) originale filmopptak fra sydpolekspedisjonen som foregikk mellom 1910 og 1912. Det var med denne ekspedisjonen Roald Amundsen fikk æren av å ha oppdaget Sydpolens punkt - et kappløp mange var involvert i. UNESCOs internasjonale register Verdens hukommelse (Memory of the World) er en oversikt over dokumentarv med spesielt stor betydning for menneskeheten som helhet. Roald Amundsens filmopptak fra Sydpolen er en av veldig få filmer i dette registeret. Materialet er nå restaurert og presenteres her i fire ulike versjoner. Nyarrangert og nykomponert musikk er innspilt spesielt for denne DVD-utgaven. En bok følger også med, som setter film- og fotomaterialet inn i sin historiske kontekst. Ekstramateriale: Intervjuer med polfarerne Liv Arnesen og Børge Ousland, og polfotografen Hallgrim Ødegård. I tillegg finnes også Roald Amundsens 30 håndkolorerte fotografier fra sydpolferden som lysbildeshow.

Parallell tittel Roald Amundsen's south pole expedition (1910 - 1912)

Forlag Det norske filminstituttet

Format DVD