Roald Amundsen

Lincoln Ellsworths flyveekspedisjon 1925

filmen

av (regissør) og Roald Amundsen (skuespiller).

Det norske filminstituttet 2011 DVD

DVD-en inneholder filmen historien om da Roald Amundsen, sammen med amerikaneren Lincoln Ellsworth og fire andre forsøkte på å nå Nordpolen med to sjøfly. Tittel på hefte er: "For Guds skyld - berg filmrullene" : om Roald Amundsen og filmen fra flyekspedisjonen mot Nordpolen av Jan Anders Diesen. Heftet har norsk og engelsk tekst.

21. mai 1925 startet Roald Amundsen, sammen med amerikaneren Lincoln Ellsworth og fire andre, fra Svalbard i et forsøk på å nå Nordpolen med sjøflyene N-24 og N-25. Ekspedisjonen hadde som formål å nå Nordpolen fra luften. Ferden ble mer dramatisk enn planlagt. Da N-24 havarerte i isen, måtte alle ekspedisjonsmedlemmene redde seg tilbake i N-25, som bare var beregnet for tre personer. På minimale dagsrasjoner klarte mennene etter ukers strev å rydde en startbane i drivisen og kom seg velberget til Spitsbergen. Ekspedisjonens medlemmer ble mottatt som helter da de ankom Oslo. Filmen inneholder enestående filmopptak fra vår polarhistorie, arktisk natur og dyreliv, og fra triumfferden tilbake til Svalbard og Norge.

Forlag Det norske filminstituttet

Format DVD