Riskafjord kom seilande

om båtene, bygda og byen i over 140 år

Freke forlag 2005 Innbundet

Boka forteller historien om "Riskafjord II" fra starten i 1864 og fram til i dag. I tillegg omhandler boka de øvrige seks ruteskipene som tilhørte rederiet AS Riskafjord fra starten i 1913. Leserne vil også finne lokalhistoriske glimt fra de i alt ni anløpsbryggene selskapet trafikkerte mellom Stavanger og Hommersåk.

I 1864 ble dampskipet "Särö" sjøsatt ved Alex.Kieller verftet (seinere Gøtaverken) i Gøteborg. Etter 19 år som passasjerbåt i svenske farvann, kom båten til Halden i 1883 og ble satt inn i rute til Hvalerøyene og Strømstad under navnet "Olava". I 1927 ble båten solgt til AS Riskafjord i Hommersåk ved Stavanger og ble satt inn i kombinert melkerute og passasjerrute under navnet "Riskafjord II". I denne trafikken gikk båten helt til 1996. Idag er "Riskafjord II" vernet av Riksantikvaren og har fortsatt base i Hommersåk. Med sine 141 år (2005) er båten landets eldste bevarte passasjerskip som har gått i helårlig rutetrafikk i saltvann. Boka "Riskafjord kom seilande" forteller historien om "Riskafjord II" fra starten i 1864 og fram til idag. I tillegg omhandler boka de øvrige seks ruteskipene som tilhørte rederiet fra starten i 1913. Leserne vil også finne lokalhistoriske glimt fra de i alt ni anløpsbryggene selskapet trafikkerte mellom Stavanger og Hommersåk. Boka er på 256 sider, måler 26 cm x 23 cm og gjennomillustrert med over 300 bilder, tegninger og andre illustrasjoner. Fofatteren, Erik Thoring, har tidligere utgitt "På tur i Stavangers natur" (2000) og "Out and About Stavangers Green Belts" (2001).

Forlag Freke forlag

Utgivelsesår 2005