Risikosjef i Syria

på jobb mellom regime, opprørere og IS

Pax 2016 Innbundet

Sterk, personlig beretning om å navigere i et land som kollapser

I 2011 får Jacob Wærness, tidligere ansatt ved Seksjon for kontraterror i Politiets sikkerhetstjeneste, et jobbtilbud: det multinasjonale selskapet Lafarge trenger en sikkerhetssjef til sin sementfabrikk nord i Syria, landets største. På det tidspunktet er Syria et relativt velfungerende diktatur, preget av et gryende opprør som de fleste antar vil roe seg relativt snart. For Wærness virker jobben utfordrende og eksotisk, og han takker ja.

To år senere, da kontrakten hans går ut, har det syriske samfunnet nærmest kollapset, men sementfabrikken er fortsatt i drift. I perioder har han vært konsernledelsens eneste lokale representant, i samarbeid med dem som til enhver tid hadde kontrollen over området - enten det er kurdere, moderate opprørere eller ekstreme islamister som etter hvert har blitt underordnet IS, eller regjeringsstyrker. Han har smuglet inn pansrede biler fra Libanon, skaffet beskyttelse fra lokale væpnede grupper, og gjentatte ganger har han måttet forhandle og kjøpe løs kidnappede ansatte. Alt for å sikre anlegget og de ansatte så godt som mulig, og for å holde driften i gang. Dette er hans fortelling.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2016

På side 67 opplever jeg at boken blir komprimert ned til et eneste avsnitt, et avsnitt som altså gjenspeiler eller er en minimert utgave av hva jeg leste over en 80-90 sider før jeg ga meg - og som stadig gikk igjen. Her er et ekstrakt av avsnittet: ....vi måtte gjennomføre en sikkerhetsundersøkelse av fabrikken og komme opp med en sikringsplan for anlegget. Dessuten måtte jeg gjennomføre en trusselvurdering for de ansatte, eiendelene og driften, og komme opp med en handlingsplan for de mest alvorlige truslene. Videre måtte jeg sammen med Marc finne den beste formen for å utvikle samarbeidet til Omar. Sitat slutt. Det er klart at hvis en i underkant av en 100 sider får gjentatt til stadighet disse yrkesbegrepene slik som over her, eller f.eks ...plan for krise håndtering, ....presenterte noen litt luftige risikoanalyser osv osv - det at man møter altfor ofte en slik yrkessjargong gjør at det faller et ras med lesere av underveis. Dette opplevdes negativt men det var også positive sider i min bokopplevelse som jeg synes jeg bør ta med: Wærness skriver godt og klarer å bringe inn en nerve i boken som imponerer over flere titalls sider. Han observerer godt og det er fornuftige avveininger han presenterer for oss i sitt virke som risikosjef i Syria. Syriske mellommenneskelige forhold er han også innom flere ganger, - og i det litt større bildet Syrisk kultur fortalt og tolket gjennom øynene til en nordmann. Mye interessant her, men det ble alle disse gjentakelsene her i denne boken, som gjorde at nedsiden ble større enn oppsiden, dessverre.