Riksvei 1

tapt og funnet

Flisby'n forl. 2014 Heftet

Opptrykk høst 2014: Heftet utgave og nedsatt pris
Hovedfartsåren fra Oslo til Sverige gjennom Østfold het Riksvei 1 (RV 1) fra 1928 til 1965. I 1965 var det over og ut for Riksvei 1, da kom systemet med Europavei-navnene, og RV 1 ble en del av E 6.
Fra Gamlebyen i Oslo følger vi RV 1 langs Bunnefjorden, forbi Ulvøya og Sjursøya, forbi Gjersjøen i Oppegård, vi passerer Årungen i Ås, Vestby og kommer til Østfoldgrensen. Videre gjennom Moss, Rygge og Råde, Sarpsborg, Skjeberg og Halden, før Svinesund og svenskegrensen.
Alle steder besøker vi spennende kulturminner fra en ikke alt for fjern fortid. De er der - om enn ganske skjult noen steder - og minner om en tid da bilismen var mindre omfattende enn i dag. Rester etter tallrike spisesteder, bensinstasjoner, stabbesteiner og brokar holder standhaftig ut for den veiinteresserte.
Boken er en guide for alle som ønsker å reise på oppdagelsesferd i den nære historie.
Boken finnes nå bare som heftet, med ny pris. Stivbind er utsolgt - vil ikke komme igjen.
De historiske bildene er kombinert med bilder
fra de samme stedene i dag. Boken er også illustrert
med tegninger, laget spesielt for denne turen og gamle
kartutsnitt over de aktuelle veistrekningene.
Til sammen mer enn 270 illustrasjoner.
Tekst også i engelsk versjon.

Forlag Flisby'n forl.

Utgivelsesår 2014