Rihkkut rájiid

av (forfatter), Per L. Boine (oversetter) og Kristina Utsi (oversetter).

DAT 2006 Innbundet

Samiske terrorister sprenger Sveriges største demning, Sorvadammen, noe som fører til at mange tusen menneskeliv går tapt. De protesterer mot det de mener er brutte løfter fra den svenske staten.

... "De siste timene hadde vært lange, men nå tikket sekundene. Fjernutløseren hadde de plassert 340 meter fra sprengladningen. I følge Joer, eller snarere Martin Jonsson, var utløseren godt festet til sprengladningens mottaker. Plassen for fjernutløseren hadde de valgt for mer en tre år siden. Ove Nielk og Rebes Mornat syntes at det var Martin Jonsson som var eksperten, men han hadde hele tiden sagt at han hadde lært seg alt av Joer ... ... Klokken er 23.15, her er nyhetsredaksjonen med en ekstrasending som følge av damkatastrofen i Nord-Sverige. Det er nå helt klart at damkatastrofen ved Siiddasjávri cirka kvart på elve er forårsaket av ukjente gjerningsmenn. Ti minutter senere ble også Sádijávri dammen sprengt. Vannmassene fra Sádijávri strømmer nu fritt mot innsjøen Langas, som ligger rett nedenfor Suorvadammens turbiner. Politiet i Gällivare oppgir at Vattenkraft har åpnet samtlige damluker fra Porjus ned mot kysten."... Rihkkut rájiid er en spenningsroman der en gruppe samer sprenger Luleelvens demninger i protest mot svenske statens neglisjerende samepolitikk. Sprengningen bryter strømforsyningen i deler av landet og forårsaker en flodbølge som sveper ned etter Lule elvdal... Lars Wilhelm Svonni, f. 1946, er oppvokst i Rautas vest om Kiruna og bor nu i Jokkmokk. Interessen for samisk rettshistorie inspirerte han til å skrive spenningsromanen Överskrida gränser (DAT 2005). Nu utgis hans debutroman i samisk oversettelse med tittelen Rihkkut rájiid. Han er en kjent profil i det samiske samfunnet gjennom sitt engasjement for samiske rettsspørsmål, og han har vært sametingsrepresentant 1993-2001 både som styremedlem og tingets møteleder. Han er igjen valgt for perioden 2005-2009.

Forlag DAT

Utgivelsesår 2006