Ridning som rehabilitering

Akilles 2006 Innbundet

Boka handler om tilpasning og tilrettelegging av ridning for mennesker med nedsatte funksjoner, i første rekke bevegelseshemmede. Den tar blant annet opp tilrettelegging for ryttere med reumatiske, muskel- og skjelettlidelser, synshemmede, og for barn med ADHD. Boka er beregnet på helse- og hestepersonell, først og fremst ridefysioterapeuter og ridelærere. Har stikkordsregister.

Ridning som rehabilitering beskriver hvordan ridning kan legges til rette og tilpasses mennesker med nedsatte funksjoner, først og fremst bevegelseshemmede ryttere. Alle rideopplegg bør ta utgangspunkt i hvilke muligheter hver enkelt rytter har. Et viktig mål med boka er derfor å gi instruktører retningslinjer for ridetrening med utgangspunkt i beskrivelser av en rekke sykdomsgrupper og hvilke utfordringer slike ryttere står overfor.
Boka henvender seg til helse- og hestepersonell, i første rekke ridefysioterapeuter og ridelærere. Forhåpentlig kan også andre som interesserer seg for ridningens mange muligheter, ha glede av boka.

Norge har vært et foregangsland når det gjelder ridning både som terapi og idrett. Ridning som rehabilitering bygger på erfaringer og kunnskap som er utviklet ved Beitostølen Helsesportsenter og andre miljøer med interesse for ridning som rehabilitering, både nasjonalt og internasjonalt.

Forlag Akilles

Utgivelsesår 2006