Rettsretorikk

en metodelære

Fagbokforlaget 2007 Innbundet

Forfatteren tar utgangspunkt i Aristoteles' definisjon av retorikk, og ser på hvilke muligheter man har til å overbevise andre om at en argumentasjon er riktig og akseptabel. Boka er beregnet på jusstudenter som ønsker ei innføring i juridisk metode.

Rettsretorikk er en bok om de muligheter vi har til å overbevise om rettsspørsmål. I motsetning til vanlige lærebøker i juridisk metode, undersøker vi hvordan vi overbeviser andre - i stedet for å fokusere på hvordan vi går frem for å ta standpunkt til rettsspørsmål. Vi tar spranget over fra å se på hvordan vi finner rettsregler, til hvordan vi bruker dem i dialog med andre. Gode rettslige løsninger er resultat av et samspill mellom aktører som argumenterer rettslig, ikke av at enkeltpersoner med spesielle evner bruker rettskilder på en dyktig eller foreskrevet måte. Fremstillingen knyttes tett opp mot Aristoteles definisjon av retorikken og det Aristoteles og Cicero sier om rettstalen. Boken en innføring i rettslig argumentasjon. Den er nyttig for studenter og andre som søker mer allmenn opplysning og er opptatt av retorikk som fag. På grunn av det perspektivskiftet boken gjør i forhold til tradisjonelle fremstillinger av juridisk metode, vil den være av interesse også for jurister som er interessert i metodespørsmål. Retorikkens vekt på å analysere hva slags argumenter som kan anføres for og mot en rettslig løsning, gjør boken også nyttig for advokater. Hans Petter Graver er professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007