Rettsøkonomi

analyse for privatrett og miljørett

av (forfatter) og Endre Stavang (forfatter).

Cappelen Damm akademisk 2000 Heftet

Boka inneholder drøftelser av sentrale juridiske emner i et rettsøkonomisk perspektiv. Rettsøkonomiske analyser har som formål å avklare rettsreglers virkninger og å vurdere hvilke regler og tolkninger som er best egnet til å oppnå bestemte målsetninger. Boka fokuserer særlig på forholdet mellom rettsregler og samfunnsmessig effektiv ressursbruk. Boka er skrevet for studenter, men vil være nyttig for alle rettsanvendere og rettsprodusenter. Med litteraturliste, forfatter- og stikkordregister.

Rettsøkonomi - Analyse for privatrett og miljørett gir drøftelser av sentrale juridiske emner i et rettsøkonomisk perspektiv. Boken supplerer dermed etablert juridisk litteratur med en fornyende innfallsvinkel ti temaer som:
omfanget av råderetten over privat eiendom
synspunktet om "først i tid, best i rett"
grunnvilkårene i erstatningsretten
hvorvidt fravikelig og ufravikelig kontraktsrett fører til samfunnsøkonomisk lønnsomhet
om avtalefriheten i kontraktsretten fører til samfunnsøkonomisk lønnsomhet
erstatningsvernet ved kontraktsbrudd
samfunnsøkonomisk optimalt forurensningsnivå
virkemidler i miljøretten
Boken viser også hvordan spillteori kan anvendes for å forstå og forklare aktørenes muligheter og handlemåter.
Rettsøkonomiske analyser har som formål å avklare rettsreglers virkninger og å vurdere hvilke regler og tolkninger som er best egnet til å oppnå bestemte målsetninger. Rettsøkonomi fokuserer særlig på forholdet mellom rettsregler og samfunnsmessig effektiv ressursbruk. Slike analyser kan dessuten bidra til å forklare rettens utvikling.
I rettsøkonomien trekker man inn samfunnsøkonomiske ideer, begreper og teorier for å øke forståelsen for rettsreglene og for å bedre kvaliteten på rettssystemets beslutninger og begrunnelser. Denne rettsvitenskapelige tilnærmingsmåten har tradisjoner i Norge tilbake til A.M. Schweigaard, men denne boken avspeiler først og fremst den raske internasjonale utviklingen innen rettsøkonomien de siste tiårene. Bokens analyser av privatrettens og miljørettens virkninger, godhet og mulige vitenskapelige forklaring vil gi nordiske lesere kunnskap om viktige elementer i rettsøkonomisk teori.
Boken er skrevet for studiebruk, men vil være nyttig for alle rettsanvendere og rettsprodusenter som vil møte den økende bruk av rettsøkonomiske resonnementer i juridisk arbeid - og som med fordel kan anvende rettsøkonomiske innsikter i egen argumentasjon

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2000