Rett og politikk

nye perspektiver på demokratiets forutsetninger, utforming og grenser

av (redaktør), Cathrine Holst (redaktør) og Steinar Stjernø (redaktør).

Pax 2015 Innbundet

Hva er forholdet mellom rett og politikk - i dag og i et historisk perspektiv? Hvor går grensene for demokratiet - og hvor går grensene for rettsliggjøring og ekspertstyre? Hvordan påvirker politikk og samfunn retten - og hvordan legger retten rammer for demokrati og samfunnsutvikling? Hvilke gode kvaliteter har vårt styresett slik det fungerer i dag - og hva er kritikkverdig?

Bokas artikler inviterer til prinsipiell debatt om styreform, konstitusjon og grunnleggende trekk ved stat og samfunn. Temaene spenner fra likestilling, religion og ytringsfrihet til strafferett, trygd og helse. Vi beveger oss fra det interne livet på Stortinget og i Høyesterett før og nå, til krisen i Europa, EØS og menneskerettighetenes "sakralisering", fra Eidsvoll og Kristiania til Strasbourg og Brussel.

Boka er tilegnet Rune Slagstad, professor, forfatter, redaktør og en av norsk offentlighets synligste og viktigste intellektuelle. "Rett og politikk - et liberalt tema med variasjoner" er tittelen på Slagstads doktorgradsavhandling fra 1986. I Rett og politikk. Nye perspektiver på demokratiets forutsetninger, utforming og grenser forfølger forfatterne de spørsmålene Slagstad reiste for snart 30 år siden.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2015