Retorikk, organisasjon og ledelse

av (forfatter) og Hans-Ivar Kristiansen (forfatter).

Forlag1 2007 Heftet

2 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka handler om retorikk og språkanvendelse i bedrifter og offentlige virksomheter. Artiklene tar for seg nyttige perspektiver i relasjonen mellom retorikk, ledelse og lederskap, blant annet i forhold til coaching, historiefortelling og merkevarebygging.

Omtale fra forlaget

Retorikk, organisasjon og ledelse Odd Nordhaug og Hans-Ivar Kristiansen (red.) Språk er et svært viktig og kraftig undervurdert redskap i ledelsessammenheng. All ledelse dreier seg dypest sett om kommunikasjon og mobilisering av menneskelig energi og kreativitet blant medarbeiderne. Retorikken som brukes av ledere og organisasjoner i omstillingsprosesser, kan ha avgjørende betydning for hva som oppnås og hva som går galt. Et annet viktig område er formulering av visjoner, mål og strategier i organisasjoner. Lederes språklige kompetanse settes på harde prøver i slike prosesser, og kommer ofte til kort. Språk og retorikk er også fundamentale bærebjelker i enhver organisasjonskultur, der elementer som myter, sagaer og lokale heltesagn inngår. Historiefortelling eller "story telling" har derfor vokst frem som en sentral del av ledelsesfagene og innenfor markedsføring. Merkevarebygging handler om å skape identitet og bygge kundelojalitet ved hjelp av språklige virkemidler. Det samme gjelder bygging av organisasjoners allmenne omdømme eller "reputasjonskapital". Hensikten med boka Retorikk, organisasjon og ledelse er å belyse den kritiske rollen retorikk og språkbruk spiller på viktige felt i bedrifter og offentlige virksomheter. Blant temaene som tas opp, er ledelsesspråkets utvikling, historiefortelling, metaforisk ledelse, makt og språk, samt merkevarebygging satt inn i en retorisk kontekst. Boka er aktuell for ledere, konsulenter, tillitsvalgte, studenter og alle som er interessert i ledelse og organisasjonsfag. Leseren vil finne mange nyttige perspektiver på forholdet mellom retorikk, ledelse og lederskap. Boka er også velegnet som lærebok i høyere økonomisk-administrative studier. Den er redigert av professor Odd Nordhaug ved Norges Handelshøyskole, som har utgitt et stort antall bøker om ledelse, og cand.philol. Hans-Ivar Kristiansen, som driver Retorikkakademiet og har publisert en rekke bøker om retorikk og språk.

Bokdetaljer

Forlag Forlag1

Utgivelsesår 2007

Format Heftet

ISBN13 9788292735077

EAN 9788292735077

Serie Retorikkbiblioteket

Språk Bokmål Flerspråklig Dansk

Sider 288

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

2 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket