Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka handler om retorikk og språkanvendelse i bedrifter og offentlige virksomheter. Artiklene tar for seg nyttige perspektiver i relasjonen mellom retorikk, ledelse og lederskap, blant annet i forhold til coaching, historiefortelling og merkevarebygging.
Omtale fra forlaget
Retorikk, organisasjon og ledelse Odd Nordhaug og Hans-Ivar Kristiansen (red.) Språk er et svært viktig og kraftig undervurdert redskap i ledelsessammenheng. All ledelse dreier seg dypest sett om kommunikasjon og mobilisering av menneskelig energi og kreativitet blant medarbeiderne. Retorikken som brukes av ledere og organisasjoner i omstillingsprosesser, kan ha avgjørende betydning for hva som oppnås og hva som går galt. Et annet viktig område er formulering av visjoner, mål og strategier i organisasjoner. Lederes språklige kompetanse settes på harde prøver i slike prosesser, og kommer ofte til kort. Språk og retorikk er også fundamentale bærebjelker i enhver organisasjonskultur, der elementer som myter, sagaer og lokale heltesagn inngår. Historiefortelling eller "story telling" har derfor vokst frem som en sentral del av ledelsesfagene og innenfor markedsføring. Merkevarebygging handler om å skape identitet og bygge kundelojalitet ved hjelp av språklige virkemidler. Det samme gjelder bygging av organisasjoners allmenne omdømme eller "reputasjonskapital". Hensikten med boka Retorikk, organisasjon og ledelse er å belyse den kritiske rollen retorikk og språkbruk spiller på viktige felt i bedrifter og offentlige virksomheter. Blant temaene som tas opp, er ledelsesspråkets utvikling, historiefortelling, metaforisk ledelse, makt og språk, samt merkevarebygging satt inn i en retorisk kontekst. Boka er aktuell for ledere, konsulenter, tillitsvalgte, studenter og alle som er interessert i ledelse og organisasjonsfag. Leseren vil finne mange nyttige perspektiver på forholdet mellom retorikk, ledelse og lederskap. Boka er også velegnet som lærebok i høyere økonomisk-administrative studier. Den er redigert av professor Odd Nordhaug ved Norges Handelshøyskole, som har utgitt et stort antall bøker om ledelse, og cand.philol. Hans-Ivar Kristiansen, som driver Retorikkakademiet og har publisert en rekke bøker om retorikk og språk.
Forlag Forlag1
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788292735077
EAN 9788292735077
Serie Retorikkbiblioteket
Språk Bokmål Flerspråklig Dansk
Sider 288
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket