Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka inneholder essays og artikler som omhandler språkforståelse og bruk av retorikk som redskap innenfor organisasjoner, og i samfunnet. Den består av tre deler, del en er en kort introduksjonsdel, del to tar for seg retorikk og ledelse, og del tre handler om retorikk og samfunn.
Omtale fra forlaget
Hensikten med denne boka er tosidig: å sette fokus på den enorme betydningen av språk og språkanvendelse rent generelt og å kaste lys over språk og retorikk innenfor ledelsesområdet i arbeidslivet og i samfunnet og offentligheten. Boka består av selvstendige essays og artikler, som tar opp forskjellige emner. Felles for alle bidragene er at de er knyttet til forståelse av språk og retorikk som redskap og fenomen innenfor organisasjoner og samfunn. Boka er inndelt i to substansielle hoveddeler: en om retorikk og ledelse og en om retorikk og samfunn. I tillegg blir det gitt en introduksjon til temaområdet. I den første hoveddelen dekkes temaer som språkbruk og retorikk innenfor moderne ledelse, sammenhenger mellom ledelse, metaforer og kommunikasjon, .storytelling. i organisasjoner og merkevarebygging eller .branding.. I den andre hoveddelen behandles emner som metaforer og språkanvendelse innenfor det økonomiske fagområdet, den nye offentlige retorikken i fjernsynsmediet, samfunn og nasjoner som historiefortellinger, borgerlig offentlighet, politikk og propaganda, pedagogisk retorikk, samt debatt, diskurs og samfunn. Boka er redigert av Hans-Ivar Kristiansen, som arbeider med rådgivning og leder konsulentselskapet Retorikkakademiet Logografia, og Odd Nordhaug som er professor i ledelse og organisasjon ved Norges Handelshøyskole. Øvrige bidragsytere er Steen Hildebrandt (Handelshøjskolen i Århus), Jens Kjeldsen (Universitetet i Bergen), Berit von der Lippe (Handelshøyskolen BI), Søren Nymark (Danske Bank), Aslaug Nyrnes (Høgskolen i Bergen) og Tom Are Trippestad (Høgskolen i Bergen). . Del I: Introduksjon Retorikk, ledelse og samfunn Hans- Ivar Kristiansen og Odd Nordhaug Retorikk i teori og praksis Hans- Ivar Kristiansen og Odd Nordhaug 3 Retorikkens utvikling Hans-Ivar Kristiansen Del II: Retorikk og ledelse . Ledelse, språk og retorikk Odd Nordhaug .................................. .. 5 Ledelse, kommunikasjon og metaforer Ste
Forlag Retorikkakademiet
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9788299659567
EAN 9788299659567
Språk Bokmål Nynorsk Flerspråklig Dansk
Sider 252
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket