Omtale fra forlaget
I denne boken drøftes forholdet mellom språkanvendelse og etikk i norsk og internasjonalt næringsliv. Den åpnes med en presentasjon av retorikkens grunnprinsipper, og en diskusjon av retorikkens utvikling i Norge. Blant deltemaene som behandles, er språklige og etiske aspekter ved globalisering, etiske programmer og kodekser, korrupsjon og bestikkelser, barnearbeid, bedrifters sosiale ansvar og grådige arbeidsgivere. Søkelyset settes på den rolle språket spiller, blant annet gjennom å representere en lære som ikke etterleves i praksis. I tillegg til sprik mellom idealer (språk) og realiteter (praksis) settes det fokus på retorikk som politisk virkemiddel i organisasjoner gjennom mekanismer som metaforbruk, tåkelegging og omskriving av realiteter. Boken er aktuell for ledere både i offentlig og privat sektor og alle andre som er opptatt av språk, etikk og næringsliv. Forfatterne, som kommer fra Norge, Danmark, Frankrike og Sverige, er alle eksperter på sine fagområder.
Forlag Forlag1
Utgivelsesår 2009
Format Heftet
ISBN13 9788292735404
EAN 9788292735404
Serie Retorikkbiblioteket
Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk
Sider 408
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket